2015-05-26
Pierwszy Golf wyposaĹźony wyĹÄ cznie w napÄd elektryczny nosiĹ nazwÄ CityStromer i zostaĹ zaprezentowany juĹź w 1989 roku

CityStromer drugiej generacji pojawiĹ siÄ w sprzedaĹźy w Niemczech w 1991 roku
PoznaĹ, 26 maja 2015 r. - MinÄĹy niemal trzy dziesiÄciolecia odkÄ d Volkswagen przedstawiĹ Golfa CityStromer - swĂłj pierwszy model wyposaĹźony wyĹÄ cznie w napÄd elektryczny. PowstaĹa wprawdzie tylko niewielka seria tych aut, jednak o wielkim znaczeniu dla przyszĹoĹci motoryzacji. Ten model Golfa byĹ pierwszym krokiem ku realizacji wizji transportu przy pomocy pojazdĂłw nie emitujÄ cych szkodliwych substancji. Wizja ta staĹa siÄ rzeczywistoĹciÄ w 2013 roku, kiedy Volkswagen wprowadziĹ do sprzedaĹźy pierwsze seryjne samochody elektryczne. Tzw. pojazdy zero-emisyjne - w 1989 r. produkowane w niewielkiej serii, a w 2013 roku masowo - dowodzÄ , Ĺźe Volkswagen od wielu lat prowadzi prace nad rozwojem tej technologii. JednoczeĹnie pokazujÄ one, Ĺźe nie ma drogi na skrĂłty, tylko systematyczne badania i ciÄ gĹe udoskonalanie produktu mogÄ sprawiÄ, Ĺźe przyszĹoĹÄ stanie siÄ teraĹşniejszoĹciÄ , gdy nadejdzie wĹaĹciwy czas.
Po raz pierwszy Volkswagen zastosowaĹ napÄd elektryczny w 1976 r. w Golfie pierwszej generacji. Auto zostaĹo wyposaĹźone w silnik elektryczny o mocy 20 kW. Do 1986 roku elektryczny Golf peĹniĹ rolÄ samochodu badawczego, sĹuĹźÄ cego do testowania róşnych rodzajĂłw akumulatorĂłw i silnikĂłw elektrycznych.
W 1989 r. premierÄ ĹwiÄci pierwszy Golf CityStromer.
Cenne doĹwiadczenia zebrane w toku badaĹ z udziaĹem pojazdu badawczego wykorzystano w Golfie CityStromer, ktĂłry powstaĹ w oparciu o Golfa drugiej generacji. W 1989 r. w regularnej ofercie Volkswagena pojawiĹ siÄ wiÄc pierwszy samochĂłd elektryczny. Golf CityStromer - wyposaĹźony w silnik prÄ du zmiennego generujÄ cy moc 18,5 kW - przyspieszaĹ w 13 sekund do 50 km/h i osiÄ gaĹ prÄdkoĹÄ maksymalnÄ , wynoszÄ cÄ 100 km/h.
RolÄ generatorĂłw prÄ du peĹniĹo 16 baterii oĹowiowo-Ĺźelowych umieszczonych pod podĹogÄ pojazdu; osiÄ gaĹy one ĹÄ cznie napiÄcie 96 volt i dysponowaĹy pojemnoĹciÄ 120 amperogodzin (Ah). DziÄki tym bateriom zasiÄg samochodu wynosiĹ 50 km. Aby zgromadzonÄ energiÄ niemal w caĹoĹci wykorzystaÄ do napÄdu auta, urzÄ dzenia peryferyjne pobieraĹy prÄ d z innych ĹşrĂłdeĹ. I tak np. odpowiedniÄ temperaturÄ w zimie zapewniaĹo w Golfie CityStromer ogrzewanie zasilane olejem napÄdowym. Aby ponownie naĹadowaÄ akumulatory, CityStromera wystarczyĹo podĹÄ czyÄ do zwykĹego 220-voltowego gniazda prÄ du. SĹuĹźyĹ do tego kabel umieszczony pod pokrywÄ na osĹonie chĹodnicy.
W 1993 roku Volkswagen prezentuje Golfa CityStromer drugiej generacji
Gdy w 1991 roku Volkswagen wprowadziĹ na rynek Golfa trzeciej generacji, od dawna trwaĹy juĹź intensywne prace nad nowÄ wersjÄ CityStromera. Do seryjnej produkcji wszedĹ on w 1993 roku, a powstaĹ we wspĂłĹpracy z firmÄ Siemens. Do 1996 roku wyprodukowano ĹÄ cznie 120 egzemplarzy CityStromera, opracowanego na bazie Golfa trzeciej generacji.
Pierwsze samochody zostaĹy zakupione przez lokalne firmy dostarczajÄ ce energiÄ odbiorcom w caĹych Niemczech. CityStromer praktycznie nie róşniĹ siÄ z zewnÄ trz od konwencjonalnego Golfa i jak na Ăłwczesne warunki zaskakiwaĹ budzÄ cÄ respekt nawet dzisiaj funkcjonalnoĹciÄ w codziennym uĹźytkowaniu. DziÄki technologii pozwalajÄ cej na odzyskiwanie energii powstajÄ cej podczas hamowania (rekuperacja) CityStromer wyznaczaĹ w latach 90. standardy w dziedzinie zrĂłwnowaĹźonego rozwoju.
Energia niezbÄdna do napÄdu silnika elektrycznego byĹa wytwarzana przez 16 bezobsĹugowych oĹowiowo-Ĺźelowych baterii o ĹÄ cznej pojemnoĹci 180 amperogodzin (Ah); napiÄcie wynosiĹo 96 volt. Synchroniczny silnik prÄ du zmiennego osiÄ gaĹ moc 17,5 kW, pracowaĹ nie emitujÄ c haĹasu i rozpÄdzaĹ waĹźÄ ce 1,5 tony czterodrzwiowe auto do prÄdkoĹci 100 km/h. Przy staĹej prÄdkoĹci 50 km/h, czyli w cyklu miejskim, zasiÄg samochodu wynosiĹ nawet 90 km. W przeciwieĹstwie do wiÄkszoĹci samochodĂłw elektrycznych, Golf III CityStromer byĹ wyposaĹźony w czterobiegowÄ przekĹadniÄ mechanicznÄ , a nie w bezstopniowÄ automatycznÄ . RolÄ "stacji benzynowej" takĹźe w jego przypadku peĹniĹo zwykĹe 220-voltowe gniazdo prÄ du. Ĺadowanie akumulatora do 80% pojemnoĹci trwaĹo 1,5 godziny.
ĹşrĂłdĹo: bank prasowy