1611010800 vs 1434232800 page:aktualnosci
Array ( )

Formualrz Promocyjny

Imiŕ i nazwisko*:
Telefon*:
Email:

Podanie w/w danych jest dobrowolne, ale niezbŕdne do obs│ugi powy┐szego zg│oszenia. Wys│anie formularza jest rˇwnoznaczne z wyra┐eniem zgody na wykorzystywanie
i przetwarzanie, w tym rˇwnie┐ w przysz│oÂci, w/w danych osobowych w celach marketingowych i statystycznych przez Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. z siedzib▒ przy
ul. Po│czy˝skiej 118a, 01-304 Warszawa. JednoczeÂnie przyjmuj▒c do wiadomoÂci, i┐ przys│uguje mi prawo do wgl▒du, wstrzymania przetwarzania oraz usuniŕcia w/w danych osobowych.

Magdalena M▒drzak-Kruszona

Magdalena M▒drzak-Kruszona
Specjalista ds. Sprzeda┐y

tel.: 61 650 15 24
tel. kom.: 606 792 005

magdalena.madrzak@porscheinterauto.pl
Piotr Nowicki

Piotr Nowicki
Kierownik Dzia│u Sprzeda┐y

tel.: 61 650 15 23
tel. kom.: 692 455 197

piotr.nowicki@porscheinterauto.pl
Mariusz Piˇrkowski

Mariusz Piˇrkowski
Specjalista ds. Sprzeda┐y

tel.: 61 650 15 25
tel. kom.: 797 975 545

mariusz.piorkowski@porscheinterauto.pl

Wr├│─ç do Aktualno┼Ťci

2015-03-03

Załogi Volkswagena w bojowym nastroju przed Rajdem Meksyku

Volkswagen przyst─Öpuje do trzeciej rundy Rajdowych Mistrzostw ┼Üwiata FIA (WRC) - Rajdu Meksyku z pe┼énym zaanga┼╝owaniem i bojowym nastawieniem. To pierwsza w tym roku runda rozgrywana na szutrze. Dodatkowym wyzwaniem imprezy rozgrywanej w dniach 5-8 marca jest trasa, kt├│ra prowadzi drogami na wysoko┼Ťciach dochodz─ůcych do 2.752 metr├│w nad poziomem morza. Za┼éogi Volkswagena - Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) oraz Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) - startuj─ů w tym nie┼éatwym rajdzie z pozycji pierwszej, trzeciej i czwartej w klasyfikacji M┼Ü. Pocz─ůtek rajdu wyznaczono w mie┼Ťcie Guanajuato znanym z po┼éo┼╝onej obok kopalni srebra.

"Rajd Meksyku jest pierwsz─ů w tym roku rund─ů rozgrywan─ů na szutrze. To oznacza, ┼╝e kierowcy i mechanicy musz─ů przygotowa─ç si─Ö na zupe┼énie inne warunki ni┼╝ w Monte Carlo czy ostatnio w Szwecji", stwierdzi┼é dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. "Na dodatek, odcinki specjalne wyznaczono na du┼╝ych wysoko┼Ťciach - tak du┼╝ych, jak w ┼╝adnym innym rajdzie na ┼Ťwiecie. Po zaledwie dw├│ch tygodniach jakie min─Ö┼éy od startu w Szwecji, kierowcy i piloci musz─ů si─Ö teraz przestawi─ç na specyficzne meksyka┼äskie warunki. A w Meksyku opr├│cz samych kierowc├│w, szczeg├│lnie wa┼╝na jest technika, kt├│ra musi by─ç niezawodna na du┼╝ych wysoko┼Ťciach, gdzie powietrze jest rozrzedzone. Polo R WRC musi sprawdzi─ç si─Ö na szutrowej trasie. Jeste┼Ťmy pewni, ┼╝e nie b─Ödziemy mieli z tym problemu, bo w przesz┼éo┼Ťci zawsze dobrze wypadali┼Ťmy w Meksyku. Bez w─ůtpienia - w tym roku tak┼╝e b─Ödziemy walczy─ç o zwyci─Östwo".

W g├│r─Ö... i w g├│r─Ö, a┼╝ 21 razy, z 1.800 na 2.752 m n.p.m.

Nic dziwnego, ┼╝e rajdowe auta dostaj─ů tu zadyszki - ca┼éa trasa rajdu Meksyku zosta┼éa wyznaczona na wysoko┼Ťciach, na kt├│rych rajdowe samochody o mocy do 318 KM nie startuj─ů w Europie. Najwy┼╝ej po┼éo┼╝ony punkt rajdowej trasy na naszym kontynencie znajduje si─Ö na wysoko┼Ťci 1.608 m n.p.m. (na odcinku specjalnym "La Bollene-Vesubie-Sospel" w Rajdzie Monte Carlo), z kolei najni┼╝sza wysoko┼Ť─ç, na jakiej przebiega trasa w Meksyku to r├│wno 1.800 m n.p.m. W tym roku tras─Ö rajdu wytyczon─ů wok├│┼é geograficznego ┼Ťrodka Meksyku, podzielono na 21 odcink├│w specjalnych skupionych w pobli┼╝u parku serwisowego w mie┼Ťcie Leon. Niekt├│re z nich stanowi─ů prawdziwe wyzwanie, np. "El Chocolate", b─Öd─ůcy najwy┼╝szym punktem trasy (2.752 m n.p.m.) nie tylko w Meksyku, ale w┼Ťr├│d wszystkich rajd├│w w tym sezonie. Inne wyzwanie to najd┼éu┼╝szy OS dotychczasowego sezonu - licz─ůcy 55,82 km "Guanajuatito". Dochodz─ů do tego liczne spektakularne miejsca przyci─ůgaj─ůce publiczno┼Ť─ç, jak rozgrywany w czwartkowy wiecz├│r s┼éynny odcinek uliczny "Guanajuato" w sercu stolicy go┼Ťcinnego meksyka┼äskiego stanu. Opr├│cz 72.000 mieszka┼äc├│w, ten super stage, prowadz─ůcy przez tunele, ronda i w─ůskie miejskie uliczki b─Ödzie obserwowa─ç wielu przyjezdnych kibic├│w.

Gdy zaczyna brakowa─ç powietrza - technika dostosowana do ekstremalnych warunk├│w

To tak, jakby podczas joggingu oddycha─ç przez rurk─Ö aparatu tlenowego - wzniesienia Sierra de Lobos i Sierra de Guanajuato jeszcze wzmacniaj─ů ten efekt, kt├│rego do┼Ťwiadczaj─ů 1,6-litrowe silniki turbo, poniewa┼╝ ilo┼Ť─ç doprowadzanego do nich powietrza jest ograniczona przepisami. Powietrze zasysane przez otw├│r o ┼Ťrednicy 33 mm, na meksyka┼äskich wysoko┼Ťciach dostarcza jeszcze mniej tlenu ni┼╝ gdziekolwiek indziej. Spalanie paliwa jest w tych warunkach mniej efektywne. Im mniej tlenu znajduje si─Ö w powietrzu tym wi─Ökszym wyzwaniom musi sprosta─ç mechanika turbospr─Ö┼╝arek. Rozrzedzone powietrze stawia mniejszy op├│r, co mo┼╝e prowadzi─ç do przeci─ů┼╝enia spr─Ö┼╝arki, aby temu zapobiec in┼╝ynierowie ingeruj─ů w system sterowania silnikiem. Obowi─ůzuje zasada: najmniej jak tylko mo┼╝liwe i tylko tyle, ile w danej chwili konieczne. Mimo to, w por├│wnaniu z Rajdem Szwecji, na kt├│rym panuj─ů niemal idealne warunki, moc uzyskiwana przez silniki jest mniejsza nawet do 30%.

"Z jednej strony na du┼╝ych wysoko┼Ťciach maleje ci┼Ťnienie powietrza, a wraz z nim zawarto┼Ť─ç tlenu, z drugiej maleje op├│r powietrza stawiany elementom mechanicznym turbospr─Ö┼╝arki, kt├│rej obroty z tego powodu rosn─ů do poziomu wy┼╝szego ni┼╝ w innych rajdach", twierdzi dr Donatus Wichelhaus, szef dzia┼éu rozwoju silnik├│w w Volkswagen Motorsport. "Aby spr─Ö┼╝arka mog┼éa zachowa─ç sprawno┼Ť─ç, a przy tym traci┼éa jak najmniej mocy, ju┼╝ w zesz┼éym roku przeprowadzali┼Ťmy specjalnie na ten rajd specjalne symulacje".

Cena sukcesu - wysoka pozycja startowa i sztuka szybkiego "zamiatania" trasy

Zamiatacze ulic do pracy bior─ů si─Ö zawsze wczesnym rankiem. Nie inaczej jest w rajdach - kto pierwszy wyje┼╝d┼╝a na tras─Ö oczyszcza j─ů z lu┼║nego szutru, kolejni zawodnicy maj─ů wtedy ┼éatwiej. Ta zaszczytna funkcja za spraw─ů wysokiej pozycji w klasyfikacji M┼Ü przypada kierowcom Volkswagena. Od sezonu 2015 za┼éogi z czo┼é├│wki klasyfikacji generalnej startuj─ů jako pierwsze podczas dw├│ch pierwszych spo┼Ťr├│d trzech rajdowych dni. Z tego powodu Sebastien Ogier/Julien Ingrassia wyje┼╝d┼╝aj─ů w pi─ůtek i w sobot─Ö jako pierwsi na tras─Ö Rajdu Meksyku, po nich za┼Ť Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai), a nast─Öpnie ich koledzy z Volkswagena Andreas Mikkelsen/Ola Floene. Jako czwarta do boju ruszy ostatnia za┼éoga w Polo R WRC - Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Rajd Meksyku uchodzi w kalendarzu WRC za rund─Ö, w kt├│rej efekt "zamiatania trasy" wp┼éywa na wynik najwyra┼║niej. Warstwa lu┼║nego drobnego ┼╝wiru w Meksyku jest grubsza ni┼╝ na innych rajdowych trasach.

"Meksykańska tradycja" nastraja pozytywnie - dobry bilans startów Volkswagena w Meksyku

Rajd Meksyku nale┼╝y do 10 rund w sezonie, podczas kt├│rych Polo R WRC okaza┼éo si─Ö dot─ůd niezwyci─Ö┼╝one. To tutaj w 2013 roku rajd├│wka z Wolfsburga wygra┼éa na szutrze po raz pierwszy. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia triumfowali mimo przygody zwanej "Gate Gate", gdzie z powodu zamkni─Ötej bramy pastwiska, po kt├│rym bieg┼éa trasa, stracili cenny czas. W 2014 roku powt├│rzyli sukces, a po pi─Ötach deptali im koledzy z zespo┼éu Volkswagena Jari- Matti Latvala/Miikka Anttila. W tych dw├│ch edycjach Rajdu Meksyku na konto jednej b─ůd┼║ drugiej za┼éogi Volkswagena zapisa┼éo si─Ö a┼╝ 31 wygranych OS-├│w spo┼Ťr├│d og├│lnej liczby 45.

Wypowiedzi przed Rajdem Meksyku

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC numer 1
"Wygra┼éem dwa pierwsze rajdy tego sezonu i to bardzo mnie uspokaja. To nie ja jestem pod presj─ů, lecz zawodnicy zajmuj─ůcy w mistrzostwach miejsca za mn─ů. Jako kierowca zyska┼éem dodatkowe zaufanie do samego siebie, a to dzi─Öki wygraniu zaci─Ötej walki w Szwecji z Andreasem Mikkelsenem i Thierry Neuvillem. Poprzednie dwa rajdy w Meksyku pokaza┼éy, ┼╝e dobrze si─Ö tam czuj─Ö. W poprzednich latach nasz Volkswagen Polo R WRC tak┼╝e pokaza┼é, ┼╝e potrafi radzi─ç sobie z rozrzedzonym powietrzem na g├│rskich trasach Meksyku. Czy w 2015 roku b─Ödzie tak samo i czy mocny silnik naszego auta skompensuje niedogodno┼Ťci wynikaj─ůce z czo┼éowej pozycji na starcie, dopiero zobaczymy".

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2
"Ciesz─Ö si─Ö na Rajd Meksyku, bo mam co nieco do nadrobienia, a jako czwarty w klasyfikacji M┼Ü zajmuj─Ö dobr─ů pozycj─Ö startow─ů. Na pierwszym szutrowym rajdzie w tym roku miejsce startowe mo┼╝e mie─ç bardzo du┼╝e znaczenie. Za┼éo┼╝y┼éem sobie za cel zmniejszenie strat do Thierry'ego Neuville'a, Andreasa i do Sebastiena. W Szwecji zaprzepa┼Ťci┼éem wa┼╝ne punkty w klasyfikacji M┼Ü. Tak to ju┼╝ jest w tym sporcie i tego nie da si─Ö ju┼╝ zmieni─ç. Teraz musz─Ö patrze─ç przed siebie i uzyska─ç jak najlepszy wynik. Jak popatrze─ç na histori─Ö rajd├│w, to wi─Ökszo┼Ť─ç kierowc├│w, kt├│rzy zostali mistrzami ┼Ťwiata zdobywa┼éa punkty w prawie ka┼╝dej rundzie. Dlatego nie mog─Ö sobie pozwoli─ç na kolejne wpadki".

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9
"Wielu ludzi pyta mnie wci─ů┼╝ o to zaprzepaszczone zwyci─Östwo w Szwecji. Ale b─ůd┼║my szczerzy: dawno ju┼╝ o tym zapomnia┼éem. Jasne, ┼╝e by┼éo to dla mnie spore rozczarowanie, bo pierwsze zwyci─Östwo w rajdowych M┼Ü by┼éo na wyci─ůgni─Öcie r─Öki. Ale ja zawsze patrz─Ö pozytywnie i jad─Ö do Meksyku z wiar─ů we w┼éasne umiej─Ötno┼Ťci. Dzisiaj jestem tak samo szybki jak Seb czy Jari-Mati. I to jest dla mnie decyduj─ůce, w Meksyku nie b─Öd─Ö si─Ö musia┼é za nikim chowa─ç. Poza tym, moje trzecie miejsce w Szwecji ma t─Ö zalet─Ö, ┼╝e w Meksyku wystartuj─Ö jako trzeci, wi─Öc nie b─Öd─Ö musia┼é a┼╝ tak mocno zamiata─ç trasy".

Czy wiedzieli┼Ťcie, ┼╝e...

... Rajd Meksyku, zwany inaczej "Rally America" albo "Corona Rally Mexico" zosta┼é rozegrany po raz pierwszy w 1979 roku. W tym celu swoje si┼éy po┼é─ůczy┼éy wtedy dwa najwi─Öksze automobilkluby Meksyku - Club Automovilistico Frances de Mexico (CAF) i Rally Automovil Club (RAC). Wtedy, a┼╝ do roku 1985, rajd rozgrywano w stanie Meksyk.

... impreza ta powr├│ci┼éa do kalendarza mistrzostw w 1991 roku po sze┼Ťcioletniej przerwie. Trasa prowadzi┼éa po El Paso de Cortes, mi─Ödzy dwoma spo┼Ťr├│d najwi─Ökszych wulkan├│w Meksyku.

... CAF przyj─ů┼é nast─Öpnie now─ů koncepcj─Ö - Rajd Meksyku mia┼é kr├│tsz─ů tras─Ö z du┼╝─ů liczb─ů odcink├│w specjalnych, rozegrano go w 1993 roku w Valle de Bravo.

... od 1998 roku centrum rajdu znajduje si─Ö w mie┼Ťcie Leon. Organizatorzy podj─Öli wtedy kolejne kroki maj─ůce uczyni─ç z tego rajdu jedn─ů z rund Mistrzostw ┼Üwiata, przedstawiaj─ůc m.in. d┼éugofalowy plan biznesowy. W latach 2001-2003 Rajd Meksyku by┼é kandydatem do cyklu M┼Ü.

... w 2004 roku po raz pierwszy rozegrano w okolicach Leon Rajd Meksyku jako rund─Ö Rajdowych Mistrzostw ┼Üwiata. Zwyci─Özc─ů zosta┼é zesp├│┼é Markko Martin/Michael Park (EE/GB, Ford).

... w 2009 roku, przez jeden sezon, Rajd Meksyku nie by┼é rund─ů Rajdowych Mistrzostw ┼Üwiata, lecz przeprowadzono go jako "International Rally of Nations". Zwyci─Ö┼╝yli Manfred Stohl/IIka Minor (A/A, Mitsubishi).

... Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, mimo przygody "Gate Gate" wygrali w Meksyku w 2013 roku, startuj─ůc Polo R WRC. Na 18. OS-ie "Otates" na 32 kilometrze przez 37 sekund stali przed zamkni─Öt─ů bram─ů pastwiska. Mimo tej straty czasowej zaj─Öli na odcinku 6. miejsce. P├│┼║niej stracone sekundy odj─Öto na ich korzy┼Ť─ç, co pozwoli┼éo im uzyska─ç najlepszy czas. Zwyci─Östwo w Meksyku by┼éo pierwszym odniesionym na szutrowej nawierzchni przez Polo R WRC.

- w 2014 roku Volkswagen ┼Ťwi─Ötowa┼é w Meksyku podw├│jne zwyci─Östwo. Sebastien Ogier wygra┼é przed Jari-Matti Latval─ů. Na ko┼äcowym powerstage'u, po kt├│rym przyznaje si─Ö dodatkowe punkty trzem najlepszym za┼éogom, wynik by┼é taki sam: Ogier przed Latval─ů.

Liczba na Rajd Meksyku: 4:28,75 min

4 minuty i 28,75 sekundy - to ┼Ťrednia przewaga jak─ů w poprzednich edycjach Rajdu Meksyku zyskiwa┼é Sebastien Ogier nad najlepszym kierowc─ů spoza zespo┼éu Volkswagena. W 2013 r. przewaga nad Mikko Hirvonenem (Citroen) wynios┼éa 3.28,9 minuty, w 2014 r. - nad Thierry Neuville'm (Hyundai) by┼éo to 5.28,6 minut. Tylko raz przewaga kierowcy Volkswagena nad najlepszym zawodnikiem z innego zespo┼éu by┼éa jeszcze wi─Öksza ni┼╝ w wymienionych wy┼╝ej wypadkach - w 2014 roku Jari-Matti Latvala by┼é w Argentynie o 5:54.7 minut szybszy ni┼╝ Kris Meeke (Citroen).

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja

Klasyfikacja kierowc├│w
1. S├ębastien Ogier, Volkswagen 53
2. Thierry Neuville, Hyundai 30
3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 30
4. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 19
5. Mads Ostberg, Citroen 14
6. Elfyn Evans, Ford 14
7. Ott T├Ąnak, Ford 12
8. Hayden Pardon, Hyundai 10
9. Kris Meeke, Citroen 10
10. Dani Sordo, Hyundai 8

Klasyfikacja producent├│w
1. Volkswagen Motorsport 68
2. Hyundai Motorsport 55
3. M-Sport 32
4. Citro├źn Total Abu Dhabi WRT 20
5. Volkswagen Motorsport II 15
6. Jipocar Czech National Team 10
7. FWRT1
8. Hyundai Motorsport N 1

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Meksyku - harmonogram rajdu

Czwartek, 5 marca 2015 r.
Odcinek testowy (Llani Grande), 240 minut 05,55 km 09:00
Oficjalny start 19:00
OS 01 Guanajuato 01,01 km 19:09
OS 02S Super Special 04,60 km 15,96 km 20:29
Park zamkni─Öty (Leon) 21:09
120,16 km 05,61 km ? 125,77 km

Pi─ůtek, 6 marca 2015 r.
Serwis A (Leon), 15 minut 07:30
OS 03 Los Mexicanos 1 58,61 km 09,91 km 09:02
OS 04 El Chocolate 1 10,16 km 44,13 km 09:35
OS 05 Las Minas 1 03,86 km 15,54 km 10:38
OS 06 Street Stage Leon 1 57,14 km 01,37 km 01.39 km 12:16
Przegrupowanie (Leon) 12:36
Serwis B (Leon), 30 minut 13:06
OS 07 Los Mexicanos 2 58,61 km 09,91 km 14:59
OS 08 El Chocolate 2 10,16 km 44,13 km 15:32
OS 09 Las Minas 2 03,86 km 15,54 km 16:35
OS 10 S Super Special 2 47,96 km 04,60 km 15.96 km 18:10
Flexi-Serwis C (Leon), 45 minut 19:00
Park zamkni─Öty (Leon) 22:00
267,71 km 145,13 km ? 412,84 km

Sobota, 7 marca 2015 r.
Serwis D (Leon), 15 minut 08:30
OS 11 Ibarilla 1 15,37 km 30,27 km 09:28
OS 12 Otates 1 22,62 km 41,86 km 10:41
OS 13 El Brinco 1 00,55 km 11,07 km 12:08
OS 14 Street Stage Leon 2 31,38 km 04,60 km 01,39 km 13:16
Przegrupowanie (Leon) 13:36
Serwis E (Leon), 30 minut 13:56
OS 15 Ibarilla 2 15,37 km 30,27 km 15:09
OS 16 Otates 2 22,62 km 41,86 km 16:22
OS 17 El Brinco 2 00,55 km 11,07 km 17:15
OS 18 Super Special 3 22,20 km 04,60 km 15,96 km 18:10
Flexi-Serwis F (Leon), 45 minut 19:00
Park zamkni─Öty (Leon) 22:00
148,01 km 172,37 km ? 320,38 km

Niedziela, 08 marca 2015 r.
Serwis G (Leon), 15 minut 09:00
OS 19 Guanajuatito 21,01 km 55,82 km 09:53
OS 20 Derramadero 08,79 km 10,54 km 00,57 km 11:16
Przegrupowanie (La Estancia) 11:31
OS 21P El Brinco 3 00,12 km 11,07 km 33,09 km 12:08
Serwis H (Leon), 10 minut 13:26
Oficjalna meta (P.Explora) 00,93 km 01,00 km 14:30
63,58 km 77,43 km ? 141,01 km
599,46 km 400,54 km ? 1.000,00 km